fredag, juni 02, 2006

Absolut Marbella

Japp, det är lite crazy här i söder. Alldeles för mycket pengar, droger och korruption.

Men också:

- Ett eget mode. (Starka färger, stora juveler, vågade mönster)
- Lokala "kändisar". Det är sant. Alla vet vilka de är. De beter sig som kändisar, ser ut som kändisar och ÄR kändisar....i Marbella.
- 5-6 glossy magazine som haussar ovan nämnda kändisar, rapporterar om nya restauranger, fester och invigningar.

Det bästa med Marbella är dock:

Klimatet.
Närheten till naturen.
En storstad fast i litet format.
Fantastiska restauranger.
Golf, hästsport, vattensport...
Vackra miljöer.

Dessutom, det riktiga Andalucía ligger bara 30 min bort. ¡Olé!

10 kommentarer:

Magnus W sa...

;) Tjo, hittade din trevliga blogg men skulle vilja veta SÅ mycket mer om Marbella än vad du nu skrev...

Hur är det med jobbmöjligheterna exempelvis?...

Det enda jag vet inför framtiden är att efter högskola finns det inte en chans att jag orkar med svenska klimatet mer...

Stora Morran sa...

frågan som alla ställer sig; Hur stor är egentligen Dolph Lundgren i Marbella kändis eller regular?

Blancaflor sa...

Magnus: Om du kan spanska är det inga problem att hitta jobb. Om du inte kan spanska är det svarare, men säljjobb (real estate ex) finns det alltid.

Morris: Därom tviste de lärde...
Faktum är att hans fru syns mer i tidningarna än Dolphan. Hon är ägare till en exklusiv butik.

Magnus W sa...

Tyvärr har jag ganska sent (iaf när det handlar om språkinlärning) insett att jag vill till andra länder än bara de där man behöver engelska. Därför kan jag inte spanska nu, men siktar på att kunna tala en hel del inom några år.

Men det går alltså att få tag i sådana jobb som Real Estate och andra "lowjobs" (om man nu anser det vara lowjob) utan att behöva kunna spanska? Med tanke på hur det är i Sverige är det så svårt att "tro" att det finns bra med jobb...

;D Kul i alla fall att höra att det erkar vara bättre än i Sverige...

Anonym sa...

det låter ju inte så dumt

Blancaflor sa...

Hmm..Magnus, JAG arbetar inom real estate...

Magnus W sa...

"men säljjobb (real estate ex) finns det alltid."

Förlåt, min ursäkt på något sätt om det går att ursäkta är väl den svenska mentaliteten. Som att jag pratade med mina kompisar nyligen om att alla kan få ett telemarketingjobb här i Sverige (alternativt dela ut Metro eller liknande) och att det har fått "lågstatusjobbstämpel" eftersom alla kan få det, det är dåliga löner oftast och arbetsklimatet oftast inte är det bästa.

Därför tog jag antagligen för givet att eftersom det alltid finns jobb inom en viss sektor så är det motsvarigheten till sveriges massa telemarketing-jobb?
Så missförstå mig rätt, jag sökte nog bara efter ett "är RealEstate en sån motsvarighetsgrej som svenska telemarketingjobb"?

Annars låter det helt sjukt bra att man kan få jobb i ett land utan att kunna språket och klara sig på det.

Blancaflor sa...

Det är ingen fara Magnus.

Anledningen till att det är sa lätt att fa jobb inom Real Estate utan att kunna spanska är att de flesta kunder är britter, och spanjorerna själva inte är sa bra pa engelska.

Dessutom är det ganska stor omsättning pa personal da manga utlänningar kanske bara arbetar i Spanien under ett par ar.

Hör gärna av dig om du behöver hjälp!

elin sa...

hej! jag ar en tjej på 22 år! jag vill jobba i marbella. jag kan prata spanska , engelska och så svenska. någon som har nått förslag eller erbjudande?

Anonym sa...

Hej hej!
Mitt namn är Madelene och är 20år från Gbg hade tänkt åka ner till Marbella i sommar och jobba har boende men som alla söker e de ju ett jobb jag behöver har hört att puerto banus kan vara ganska lätt att få jobb i eftersom alla "nästan" endast pratar engelska där e de sant? kan spanska,engelska,danska, norska om de e till någon hjälp på förslag åt mig?
tack på förhand!
kan svar via min mejl jackobsson_@hotmail.com