onsdag, april 28, 2010

Mi media naranja

Margareta Ribbing är min husgud!

”Hu, dessa flummiga klädkoder av påhittad art! Vad är vårfin? Tussilago bakom öronen? Vårfin är ju inte någon tolkningsbar klädselangivelse och därmed är den meningslös.”

”Festklädsel är en av de många larviga klädkoder som okunniga inbjudare använder istället för att precisera gästernas klädnivå i en av de fyra vedertagna klädselangivelserna, i fallande skala Högtidsdräkt, Smoking, Mörk kostym, Kavaj.”

”Klädsel: Uppklätt" innebär att inbjudaren antingen är något lite förvirrad eller inte har förstått vad en klädkod innebär. Klädkodens syfte är att ge gästerna en nivå för bjudningen så att alla gäster kan klä sig ungefär på samma nivå – vilket befrämjar gemenskapen och trevnaden.”

”Ja, jag förstår att du skulle vara tacksam för ett svar på din fråga – för milde tid vilken larvig klädkod - Herrgårdsklädd! Ring inbjudaren och fråga om det är smoking eller mörk kostym eller något annat. Eller är det kanske maskerad med förväntade sportknäbyxor och slipover? Lång kjol och ryschblus och spetsmössa?”

5 kommentarer:

Louise sa...

Hejhej! Shantaram rapport: hmm. Overall jatte intressant ur synvinkeln att maken till informativ bok far man leta efter. Men det var ocksa problemet... Det kandes som om forfattaren var tvungen att ge en tio-sidig beskrivning av varenda liten grej. Typ han namner mattor och man far en "history and philosophical description of carpets". Sa jag kande att om jag ngnsin traffar honom sa ar han nog typen som jag skulle reta ihjal mig pa -- a patronizing know-it-all man who loves the sound of his own voice. Har dock last saaaaa mkt om den regionen och efter Shantaram maste jag saga att jag vet mkt mer. Storyn kan kapas av typ 450 sidor. Detta ar en mkt superficial analys men ville bara kortfattad beratta... Vet du att Mira Nair skall gora filmenoch J Depp skall spela huvudrollen?
Nu laser jag en Chilenare. "Los Detectives Salvajes" av Roberto Bolano. Har du last?

Blancaflor sa...

Hej Louise,

Jag håller med dig. Han verkar sjukt jobbig som person, både kvasi och pretto. Stora delar av boken skulle ha kunnat strykas för man blir trött på honom. Dessutom tror jag verkligen att han är som huvudpersonen.

Känner inte till Bolano... Är den bra?

Jag håller på med Satansverserna för vår bokcirkel... :)

Louise sa...

Nja, den ar "pretto" som ni sager (har inte bott i Sverige sedan '98 och detta ar ett nytt ord som jag maste sage att jag gillar!!). Valdigt Latin American... Hade ej kunnat vara nagot annat. Jag laser for min bokcirkel. Var mkt anti for min kompis som valde den -- valde den pga att hennes man ALSKAR den och jag kanner att hon (nar det galler det intellektuella) bara kor pa hans asikter. Han och hans van har sagt att Bolano ar annu battre an Proust.... Haller nog inte med. Har last ca 200 sidor nu, inte lika dalig som jag hade trott men def ej like bra som folk sager. Om du googlar Bolano kommer du se att de vars asikter betyder ngt i den literara varlden (kritiker alltsa) hojer honom till skyarna... Jag tycker liksom inte att han sager ngt nytt. Men men... Vi far se.
Kan dock rekommendera till bokcirkel. Din cirkel verkar prata pa djupet och jag kan tanka mig att ni kommer ha mkt att saga om den.
Ang. Satansverserna sa hade Rushdie en gang en konversation med min far angaende malningarna som ar pa vaggarna i GU's "Central Administration" buggnad i Vasaparken. Den konversationen aterfanns senare i Satansverserna... (handlade om varfor vissa aav figurerna i malningarna hade 12 fingrar).

Blancaflor sa...

Tack Louise! Jag ska absolut kolla upp Bolano.

Wow! Jag är sjukt imponerad av att din far har samtalat med Rushdie.

Förlåt min nyfikenhet, men var bor du någonstans?

Louise sa...

Du far vara hur nyfiken som helst. Jag bor i Los Angeles. Flyttat runt en hel del -- ar en sadan dar sjal som at ganska rotlos men helt shockerande har jag varit har sedan 2003. Jag jobbade inom finans och var karriarspwrson through and through och nu ar jag hemma med barn och vantar nummer tre (min dotter Liv sa for en manad sedan att hon vill att bebisen skall heta Santiago forresten!!!). Jag ar den sista personen folk i min omgivning/uppvaxt ngnsin trodde skulle vara hemma med barn eller ens ha barn. I vilket fall sa kommer jag fran Goteborg.