tisdag, april 06, 2010

La sombra del viento!

Jag är inte helt säker ännu men jag tror att bokhistoria skrivs as we speak.

Jag tror att Vindens Skugga av Carlos Ruiz Zafón kan vara med på min topp 3 bästa böcker ever!

Jag älskar allting med den. Den är som en gotisk roman och innehåller allt man kan önska sig av en bok. Fina personporträtt, mystik, skräck, spänning och naturligtvis amor. Dessutom får man kunskap om spansk historia under Franco-tiden. Att historien tar plats i regionalismens Katalonien gör också att man får en mer nyanserad bild än man kanske skulle ha fått om den utspelat sig i tex Madrid.

Och att den är skriven av en spansk författare och utspelar sig i mitt älskade, älskade Spanien gör att för varje sida hugger det till i hjärtat eftersom jag obevekligen närmar mig slutet på mitt spanska äventyr. För andra gången.

Hur många gånger kan ett hjärta brista?

4 kommentarer:

Louise sa...

Jag fullkomligt alskade den ocksa. Och darfor rekommenderar jag att du vantar med hans andra bok.... For den ar inte alls lika bra och om du laser den for nara inpa Vindens Skugga sa kommer du bli forkrossad. Jag laste Vindens Skugga for nagra ar sedan -- nar den kom ut pa engelska. Alskade den som sagt sa nar hans andra bok kom ut kopte jag den dag 1 -- det hade gatt nagra ar emellan sa det var lite mer OK men nu i efterhand sa rekommenderar jag till alla Vindens Skugge alskare att de vantar atminstone ett ar innan de laser den andra (eller skippa helt om du kan).
Det basta med Vindens Skugga var att den kom liksom from nowhere for mig. Jag hade inga som helst forvantningar, visste inget om den och den slog benen ut fran under mig sa bra var den.
Laser forresten Shantaram nu...

Blancaflor sa...

Hej Louise,
Tack för det tipset. Då ska jag vänta, för jag hade verkligen tänkt att köpa alla hans böcker. :)Det skulle vara intressant att höra vad du tycker om Shantaram. Jag gick från att verklighen älska den (de första 300 sidorna) till att bli mer och mer skeptisk.

Vindens Skugga, ja. Vilken bok och vad jag älskar varje sida! Och jag tycker hemskt mycket om Daniel...

Louise sa...

Jag har last hemskt manga bocker om Indien -- anda sedan jag borjade lasa vuxen litteratur.Sa jag ar mycket insatt.... Det ar nog den "ethnical" litteraturen som jag last mest utav (vis a vis kinesisk, afrikansk, sydamerikansk etc) Intressant nog sa ar detta forsta gangen jag laser en bok om Indien som ar skriven av en Vasterlandsk vit man. Sa jag var minst sagt skeptiskt men tyckte det skulle bli intressant. Har kommit till runt sid 450 -- rapporterar tillbaka nar jag ar klar.
Oh ja jag gillade D med! :)

Blancaflor sa...

Intressant... Ja, återkom när du är färdig. Det ser jag fram emot. :)