tisdag, april 13, 2010

Gör om. Gör rätt!

Som alltid irriterar jag mig på den svenska likriktningen vad gäller kaffe, mat, kläder, inredning etc.

Vad är det som gäller egentligen. Kan man fortfarande dricka caffe latte om man tycker om det eller är det sjukt töntigt?

Just nu vänder jag blicken och klankar ner på den populära svart-vita inredningen, speciellt i kombination med en (ironisk) fondvägg med överdimensionerad medaljongtapet.

Jag antar att samma personer som inredde med vit soffa, orkidéer och minimalism under slutet av 90-talet är de som tar till sig denna nya (!) stil. Det är bara att hänga en filt i fuskpäls (fy!) över soffan, skaffa några svarta ljusstakar i glas, en svart korg i hörnet och kanske svarta gardiner and you are done!

Två stilar som jag hoppas att det dröjer innan vi ser igen är den marina stilen, där varje rum inreddes som badrum med fiskar, delfiner och turkosa mattor alldeles oavsett om man bodde strändnära eller i det mörkaste Småland.

Allra värst är nog en stil jag skulle kalla Fjäderfän. Gäss i köket (funkar som och på allt: saltströare, vaser, tavlor och tabletter - gärna iklädd huckle) och lätt jaktinspirerade änder på tavlor och som prydnadsfigurer. Av någon outgrundlig anledning kan denna stil med fördel kombineras med trätavlor med golfare iklädda retrokläder.

Hos mig? Alldeles perfekt naturligtvis. Klassiskt och personligt på samma gång. Och romantiskt så klart!

2 kommentarer:

lisgo sa...

Ops! Känner mig inte så lite träffad av din kritik av det svart-vita... Har dessutom orkidéerna kvar sedan 90-talet. Pinsamt!
Tycker du om mig ändå K?

Blancaflor sa...

Absolut inte. Din lägenhet is nothing like that. :)

Lite pinsamt med orkideer dock ;) men med tanke på ditt fantastiska track record i bokcirkeln har jag överseende.