torsdag, juni 04, 2009

Country Living

Usch, jag börjarbli riktigt trött på finanskrisen!

Var man än vänder sig hör man om varsel, devalveringar, konkurser och oro. Och vi har kanske inte ens nått botten. Jag är orolig för egen del men även för människor i min omgivning. Det bästa vore om man fortfarande var student (och hade ett par år kvar till examen).

Eller startade en ny grön våg!

Jag skulle kunna flytta ut på landet, skaffa en ko för mjölk, en gris att slakta inför för jul, några hönor för att få frukostägg och börja odla mina egna grönsaker och min egen potatis för att bränna brännvin. Jag skulle kunna gå med i det lokala jaktlaget och få mig ett rådjur och del av en älg och fiska varje kväll under sommaren och salta in fångsten i tunnor som jag förvarar i en jordkällare under hela vintern. Jag skulle samla överblivet vete från fälten och mala till mjöl och sy mina egna kläder av gamla gardiner...

Eller så gifter jag mig rikt!

6 kommentarer:

Lantlollan sa...

Nej, gift dig inte rikt. Odla egna grönsaker, sy dina egna kläder. Bli självförsörjande!! Våga säga nej till alla materiellating! Själv är jag mer och mer inne på de tankarna. Skall bara våga ta steget fullt ut! Lova kom och hälsa på mig.

Blancaflor sa...

Men jag kan ju gifta mig rikt, skilja mig och få halva kungariket. Win-Win. Fast du får hjälpa mig att finna en fullgod kandidat.

Klart jag kommer och hälsar på, det blir dejligt!(dessutom har vi redan bokat ett datum ju...)

Den tjocke konsulten sa...

Nja inte direkt fett med sommarjobb för studenter nu och CSN:s magra sold, har den alls justerats upp sedan du studerade?

Skära kostnader däremot tror jag de flesta kan göra utan att det har någon långsiktigt negativ påverkan på deras liv.

Blancaflor sa...

Well, bättre att leva sparsamt på sommaren än att bli av med jobbet. Jag tycker att det skulle vara perfekt att vänta ut krisen i skolbänken...

Den tjocke konsulten sa...

Tja dra in en "sen ansökan" för att safea? :)

Nackdelen med förutsägbarheten är att lånen växer och skall betalas tillbaka förr eller senare.

Blancaflor sa...

Nope, jag har redan gått mina dryga sex år...så några mer studier blir det inte för min del.