onsdag, juni 10, 2009

Böckernas bok

På tal om något helt annat.

Jag läste ut den sista Harry Potter-boken igår och kunde inte undvika att dra paralleller till C.S. Lewis (I love!) serie om Narnia.

Harry Potter beskrivs mer eller mindre som en Kristus-gestalt i slutet då han offrar sig för resten av mänskligheten och det är ofrånkomligt att dra paralleller till Aslan i Narnia (speciellt med tanke på att samma sorts sagogestalter förekommer hos båda författarna).

”Döden är uppslukad och segern är vunnen. Död, var är din seger? Död, var är din udd!” Första Korinthierbrevet 15:54-55

Idag är jag riktigt nedstämd över att mitt Harry Potter-äventyr är slut men glad över att jag hade rätt angående Severus Snape.

Jag trodde hela tiden att han var oskyldig. Det förlorade lammet…

2 kommentarer:

Anonym sa...

Men kom igen, du kan ju inte skriva sådär. Tänk på oss som inte har läst den sista boken! //Emma

Blancaflor sa...

Förlåt! Jag trodde alla hade läst den vid det här laget...