torsdag, maj 07, 2009

Hambre

Jag är hungrig som vanligt och kom osökt att tänka på den fantastiska mat Mallorca har att erbjuda. Jag bodde där i nästan två år och trots att jag inte är speciellt förtjust i ön (det är omöjligt om man har erfarenhet av Andalucia – pura España) saknar jag verkligen maten.

Den spanska maten är mycket regional vilket innebär att vissa maträtter är nästan omöjliga att finna i andra delar av Spanien. Baskien har sin matkultur, Galicien sin, Andalusien sin etc.

Från Mallorca saknar jag Pa amb Oli, vilket betyder bröd med olja på mallorquín (Mallorcas version av catalán). Man behöver mallorcinskt bröd - ett ganska grovt bröd för att vara spanskt - som man gnuggar en vitlöksklyfta och tomat mot och sedan häller olivolja över. Därefter kan man lägga på lite manchego-ost och Serrano-skinka. Mums!

Trempó är en härlig mycket finhackad sallad med tomat, lök och grön paprika (inte den vanliga svenska utan ljusgrön, mindre och smalare). Jag brukar dessutom blanda in tonfisk och kikärtor för att göra den mer matig.

Qué buena comida!

Inga kommentarer: