torsdag, oktober 02, 2008

Socialantropologi

Igår var jag på min kurs i vinkunskap. Denna gång drack vi vin ifrån Italien, Australien och Spanien. Det spanska vinet var en Gran Reserva ifrån Valdepeña, jag har druckit det många gånger förr (det högg naturligtvis till lite i hjärtat…) och jag gav det högsta betyg.

Det är intressant att observera de andra på vinkursen. När jag anlände igår kväll var det bord jag suttit vid tidigare upptaget och folk hade flyttat omkring. Alla satt i samma sällskap men hade bytt bord. Mycket underligt och en kort stund trodde jag att jag var med i ett sociologiskt experiment.

Anyway, vid ”mitt” bord (vi sitter fyra och fyra) har jag bland annat sällskap av två unga handelskillar. De är i 22-årsåldern och väldigt lustiga. De har avancerade frisyrer, stora klockor, oljerockar ifrån Barbour och de matchar alltid varandra. Igår hade de rugbytröjor (ifrån RL, så klart!) med rutiga skjortor inunder, förra veckan bar de gråa cardigans i lammull och veckan innan stora naturvita koftor med skärp i midjan. Dessutom sitter de och smågnabbas hela tiden, som ett gammalt gift par. Mycket underhållande!

Den fjärde personen vid mitt bord är en annan ung man. Vi råkade komma samtidigt vid första kurstillfället och sedan dess tror vår lärare att vi är ett par. Om han är sen frågar läraren mig om min vän kommer snart och om vi skall betala ihop eller var för sig. Och vi har inte fått någon chans att förklara. Haha!

Inga kommentarer: