söndag, juli 06, 2008

Ninaninana...

I höst ska jag starta en bokcirkel.

Jag är dock inte speciellt intresserad av att diskutera handlingen i olika böcker (förutom Jane Austens böcker...) utan är mer intresserad av strukturen.

Jag vill försöka finna svar på frågan vad som utmärker god litteratur (pretentiöst?) genom att jämföra böcker som anses representera "god" litteratur respektive "dålig" litteratur och undersöka faktorer som:

- Karaktärernas trovärdighet
- Flyt i dialogen
- Tidstypiska tecken
- Språket
- Hur handlingen drivs framåt
- Disposition
- Tempo
- Hur fångas läsarens intresse

Intressanta författare att läsa skulle kunna vara Joyce Carol Oates, Martina Haag, Agatha Christie, Joseph Heller, Selma Lagerlöf, Jonas Hassen Khemiri (inte bara för att han är muy guapo) och Dan Brown.

7 kommentarer:

Alley Cat sa...

Får man vara med?!?

Blancaflor sa...

Vill du? Underbart! Jag tänkte börja dra ihop den i september.
Kram

Alley Cat sa...

Klart jag vill! Jag har bestämt för att införa nya spännande hobbys (hobbyer, hobbysar, hobbies?!?) i mitt liv...

Det här låter som en dröm för en bokmal som jag!

Kram

Stora Morran sa...

Tres intressant...jag kanske "coppar" ditt upplägg och tar med det till min bokklubb...

Blancaflor sa...

Alley. Bra, maila mig så kan vi planera vidare.

Morris: Gör det! Och berätta sedan hur det går.

Blancaflor sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Alley Cat sa...

Jag hittar inte din mailadress, men mig når du på: being-the-cats-whiskers@hotmail.com

Jag har förresten startat på nytt med ett andra kapitel här: http://thealleycat-chapter2.blogspot.com/