måndag, februari 09, 2009

Ur led är tiden

Tacos?!

Jag minns när de kom på 80-talet. Det var ett fredagsalternativ till pizza, rostbiff och potatissallad eller räkor för trötta småbarnsföräldrar. Därefter försvann de. Under 90-talet åt ingen tacos. Tex -Mex var ett begrepp man skämtade om.

Sedan vistades jag i Spanien under sex år och när jag kom tillbaka till Sveriger 2008 upptäckte jag snart att alla äter tacos igen! Lunchrestauranger serverar det och det säljs speciella tacos-serviser.

Vad var det som hände?

Från att ha varit stigmatiserat blir tacos lika vanligt (och framför allt accepterat) som sushi och pad thai! Genomförde Santa Maria en enorm marknadsföringskampanj?

Vad kommer härnäst?

Kommer jag att bli bjuden på Afrikana och räkcocktail vid nästa middagsbjudning? Vitt lantvin? Kycklingspett med jordnötssås? Hot Shots?

7 kommentarer:

Anonym sa...

Plankstek har ju gjort sitt återtåg på vissa ställen ;oS

Blancaflor sa...

Haha! Mycket skall man få höra. Men det är väl så - allt kommer tillbaka.

Anonym sa...

Hotshots dricker varenda Stockholmshipster nuförtiden, så inom kort är säkert Flygande Jakob också hippt :-)

Blancaflor sa...

Åh, jag måste ordna en retromiddag. Det kan bli hur kul som helst. Men vilken efterrätt ska jag välja? Banana Split?

Anonym sa...

Gino kanske :)

lisgo sa...

Konserverade päron- eller persikohalvor med grädde?

Blancaflor sa...

Haha! Bra förslag där!
Den där konserverade frukten åt man verkigen mycket av ett tag.