fredag, mars 07, 2008

Jag, en frankofil?


Under min tid i Spanien reste jag oftast till Sverige då jag hade semester, väl i Sverige sitter jag dock och drömmer om nya resemål.
Jag vet inte varför men den sista tiden har jag fått en stor längtan till Frankrike och allt franskt. Kanske för att det är ett land som har vissa likheter med Spanien men är mer nordeuropeiskt (= bra blandning!).

Förra veckan bar jag randig klänning och basker under ett restaurangbesök där jag bland annat åt chèvre och crème brûlée, jag lyssnar på Carla Bruni, i det senaste numret av DV fanns ett reportage om Paris (=ett tecken?) och jag försöker tala franska med min svägerska som är fransklärare.

Jag funderar till och med på att hyra Amelie; en film jag inte ens gillade första gången jag såg den...

3 kommentarer:

Ataharis sa...

Se "Tillsammans är man mindre ensam" istället, eller en fransk film om vänskap som jag inte kan komma på namnet på (typiskt!). Vill du djupdyka i franska landskap från Provence, går "Lanthandlaren i Provence" på Hagabion. Men den tyckte jag var lite långtråkig - förutom just landskapsbilderna.

Frankrike är bra! :)

Ataharis sa...

Förlåt, jag menade givetvis:

Vive la France!

Blancaflor sa...

Hihihi! :) Tack för tipset! Jag känner till boken du nämner.

Viva Francia!