måndag, mars 17, 2008

The Empire on which the sun never sets

Jag har precis tittat på filmen Kärlekens slöja med Edward Norton och Naomi Watts som bygger på en roman av W. Somer­set Maugham. Jag tyckte mycket om filmen som var vacker fast kanske något platt.

Och Edward Norton är verkligen inte oäven...

Jag har alltid älskat romantiska filmer som utspelar sig under kolonialtiden som Den engelske patienten, Mitt Afrika och till viss del Room with a view. Jag stöder naturligtvis inte kolonialismen per se, men många bra filmer har den inramningen, ofta på grund av att författarna vistades i kolonierna (tex. Karen Blixen, Somerset Maugham och Rudyard Kipling).

Denna typ av filmer innehåller allt som oftast flera liknande attribut.

Hettan. Takfläkten. De skrynkliga linnekostymerna. Gindrinkarna. Okunnigheten om lokalbefolkningen. Uttråkade hemmafruar. Passion. Otrohet. Och inte sällan död...

2 kommentarer:

Stora Morran sa...

Skojar du? Vacker? Jag tyckte den var rätt och slätt värdelös. jag somnade och jag GILLAR ändå chick-flicks!

Blancaflor sa...

Haha! Jag tyckte den var fin... och speciellt Edward Norton.