måndag, mars 03, 2008

En svensk klassiker

Då jag bodde i Spanien och hade hemlängtan skaffade jag mig flera typiska svenska och nordiska produkter för att känna mig mer hemma.

Jag tycker fortfarande att de är väldigt vackra men har insett att alla har dessa "klassiker" och att de säljs överallt! Har ni fler än fyra av följande produkter ligger även ni i riskzonen:

- Alvar Aalto-vas eller ljuslykta
- Ittalas randiga äggkoppar
- Grytlapp från Marimekko
- Bricka, coaster eller tallriksunderlägg ifrån Josef Frank
- Ljuslykta i färgat glas från Ittala
- Formpressad godisskål på fot från Marimekko
- Sängkläder med Moln från Gunilla Axén
- Kökshanddukar från Ekelund
- Höganäsmuggar (de hade sin peak runt 1995, men är fortfarande vanliga)
- PH-lampa
- Myran- eller Sjuanstolar (eller deras IKEA-motsvarighet)
- Bestick från Gense
- Vad som helst designat av Hydman-Vallien

Det jag tycker är intressant är att alla känner till dessa produkter och att det är vanligt att komma in i ett svenskt hem och utropa.

- Åh, har du Sundborn-servisen från Rörstrand och Orreforsglas (med klistermärket kvar?)!

Är inte det lite tråkigt? Och lite konstigt!

Varför är vi så likriktade, det måste ju finnas mängder av serviser och köksprylar att välja på?

6 kommentarer:

Nannis sa...

Puh, jag har bara Aalto-vasen av alla ting du radade upp! Betyder det att jag är unik? ;)

Blancaflor sa...

Haha! Yep!

Ataharis sa...

Haha, jag har inget av det du räknade upp! Så jag klarar mig. Frågan är bara från vad..? :)

Anonym sa...

Du har inga blomkrukor från Waldermarsudde va? - så du undviker nog "riskzonen" ;)

Fast å andra sidan.. har du Kosta Bodas "Snöboll" med värmeljus i (säkert sveriges mest sålda pryl i taxfreebutikerna..) så är det nog kört ;)

Stora Morran sa...

hmpf! jag har alvar alto vasen, marimekko grytlappen, gense besticken, underlägg från franken och godisskålen... :-( Sen har jag sigvard bernadotte skålarna Margarete också.....ligger verkligen i riskzonen.

Blancaflor sa...

Ataharis: Du klarade dig från total likriktning! Grattis! ;)

Anonym: Inga blomkrukor, men säkerligen Snöbollen någonstans...suck.

Morris: Margarete-skålarna! De hade jag glömt. Självklart har jag också dem :(
Stelton-termos? Laminofåtölj?