måndag, april 02, 2007

Mars, Venus och det där

Det verkar som om det finns vissa klädesplagg och stilar som bara kvinnor uppskattar. I alla fall är det min erfarenhet.

Där kvinnor ser en ny spännande skärning, en söt retrostil eller ett nytt material verkar män se det med helt andra ögon.

En gammal pojkvän till mig tyckte illa om kläder i denim, om de inte var jeans. Jag hade en lång jeanskjol ifrån Oilily med fickor och röda sömmar. Jättefin, tyckte jag. Han kallade den "jeans-schabraket".

Jag har flera söta små klänningar med empirskurning - "säckklänningar" kallar min nuvarande pojkvän dem eftersom de är A-formade nedanför bysten.

Förra veckan hade jag på mig en lite Madickeninspirerad mörkblå klänning med trekvartsärm och knappar fram. "Har du pyjamas på dig?" var kommentaren då. De av mina kläder min pojkvän tycker är finast är de som kanske är mjuka att ta på (velour, kashmir, siden) eller har en rolig färg.

Vi har helt enkelt olika filter när vi ser på kläder. Män ser exakt vad plagget ser ut som; en säck, en handduk, en pyjamas. Medan kvinnor ofta ser mer, vi ser plagget i ett sammanhang; Bondbrud ifrån 60-talet är en stil, Engelsk lantadel är en annan och Gwyneth Paltrow i "The talented Mr Ripley" är en tredje.

Naturligtvis finns det massor av undantag åt båda håll beroende på hur mycket man kan om mode och trender och om man är intresserad av kläder, men kvinnor har nog en större tendens att en dag klä sig som en fransk 70-tals bohem och nästa dag som Alice i Underlandet.

Eller det kanske bara är jag...

5 kommentarer:

Anna Malaga sa...

Jag tror du har alldeles rätt. Vi tjejer gillar att "klä ut" oss, medan killarna vill att vi ska se "passande" ut. Mânga killar gillar eleganta och en aning sexiga kläder. Jag läste i en tidning att det värsta de visste var sÄckiga klÄder och slokhattar.

Anonym sa...

håller helt med, det måste vara ett filter som skiljer oss åt. den vanligaste kommentaren jag brukar få om mina kläder är "fin, men konstig". allt som inte är vanliga jeans, vanliga enkelfärgade tröjor och regelrätta gympaskor faller in under den kategorin.

Blancaflor sa...

Anna: Precis! Vi klär ut oss! Jag har en ganska enhetlig stil, men beroende på humör (eller vilken film jag senast sett) varierar jag accessoarer etc.

Christina: Hahaha! Ja, "konstig" har jag också hört.

Anonym sa...

jag har också det problemet med min spanske pojkvän. jag tror dock det beror på spanjorernas i allmänhet totala okunskap kring mode. han frågar varför jag har på mig mamma-kläder eller kläder för små flickor (har också fallit för empireklännngar och a-linje plagg.) jag menar på att detta är högsta mode och att det är det som finns att köpa i affärerna.
svenska killar verkar inte reagera på samma sätt utan många verkar snarare ha koll på trenderna, även för kvinnor.

ibland är det inte lätt att vara modemedveten svenska i spanien=)

Blancaflor sa...

Mia: Du har nog rätt. De flesta spanjorer är ju väldigt klassiska. Min pojkvän skulle aldrig sätta på sig ett par andra jeans än normala (typ Levis 501) och han anser ändå han är lite rebellisk och vågad i sin klädstil.

Tillåt mig att småle :)))