torsdag, mars 23, 2006

Ständigt denna Ebba

Jag förstår inte varför så många människor kritiserar Ebba von Sydow. Hon beskylls för att vara ytlig men vad gör henne mer provocerande än Martina Bonnier, Sofi Fahrman och andra modejournalister? Att man dessutom kommenterar hennes utseende är under all kritik.

Det borde vara en självklarhet att bara för att man är intresserad av kläder och mode behöver man inte vara är tom och ytlig. Jag tycker att Ebba verkar både klipsk och rolig. Jag är själv intresserad av kläder, men ingen som känner mig skulle någonsin beskylla mig för att vara ytlig.

Mode och trender speglar tiden vi lever i, de är fantasieggande och är ett sätt att kommunicera med omvärlden. Genom kläderna vi bär kan man visa sin personlighet. På samma sätt som med bilar, mobiltelefoner, kök med köksö och globalknivar, akademiska diplom på väggen, arty magasin på soffbordet, vinresor och spahelger.

Jag tror att få människor är helt likgiltiga inför vilket intryck de ger, eller vill ge. Den superakademiske professorn i manchesterkavaj och Swatch-klocka, den unge anarkisten med hål i näsan och dreadlocks, kulturarbetaren i linnékjol och hennafärgat hår och blondinen från Handels i stuprörsjeans och väska från Marc Jacobs. De klär sig alla i sin "uniform" och sänder ut ett meddelande.

Visst är Ebba äppelkäck, bullbakande och pigg, men är inte det bra? Jag tycker att hon är en jättebra förebild för yngre tjejer. Mil ifrån Big Brother-kändisar, silikonbröst och Stureplans-wannabes.

Att hon dessutom är Göteborgare och fattar tjôtet gör det inte sämre...

3 kommentarer:

Anonym sa...

Akta dig bara for den nya valfardssjukan: lyxorexin...

Anonym sa...

Jag håller med. Ebba är smart & kompetent. Att hon dessutom är trevlig gör ju inte saken sämre.
Otäckt att fd chefredaktören sa upp sig för att "de inte kunde samarbeta". Att fd chefredaktören är 2o år äldre och inte lika snygg behöver kanske inte nämnas...
Go Ebba!

Anonym sa...

Bakar Ebba bullar??? Blandar du inte ihop henne med Barbara Bush?