måndag, november 30, 2015

Brideshead revisited

Idag var jag på ett seminarium på stadsbiblioteket om Brideshead revisited, En förlorad värld, av Evelyn Waugh. Jag blev lite besviken då det innehöll få nyheter för min del och jag hade velat ha en teologisk ansats till romanens andra del, den katolska delen. Några personer i publiken var dock mer upplysta och tillhandahöll en djupgående katolsk tolkning av romanen. Det var oerhört intressant.

Jag såg tv-serien för första gången sommaren 1994 och köpte boken (på ett antikvariat i Haga) senare samma höst. Sedan dess har jag varit lätt obsessed.

Just nu läser jag väldigt många böcker; Modiano, Hammarskjöld och Elizabeth George, men när jag är klar med dem ska jag nog läsa om En förlorad värld. Kanske är det femte gången.
 
Efter den första säsongen av Downton Abbey blev den ibland jämförd med Brideshead då de utspelar sig under ungefär samma tid och en adlig familj och ett stort gods i förändring står i centrum. En artikelförfattare beskrev dock väldigt träffsäkert att Downton Abbey är "entertainment" medan Brideshead revisited var "art". 


Inga kommentarer: