lördag, januari 24, 2015

Love!

Det var inte kärlek vid första ögonkastet mellan mig och San Francisco (det var det inte med Spanien och Malaga heller men det är en annan historia). 

Jag kände mig inte trygg på gatorna (det finns många, många utslagna människor här och de är som flest i shopping- och turistområden). Jag irriterade mig på att jag var i Kalifornien men att det inte fanns några badstränder. Jag förstod inte varför det inte fanns uteserveringar, trots bra väder med svenska mått mätt, varför inga hus hade terasser och varför folk var så sjavigt (och trist) klädda.

All the above är fortfarande sant men poco a poco har jag börjat uppskatta staden för det den har att erbjuda.

De flesta amerikaner jag har stött på är väldigt trevliga och hjälpsamma. Vädret är verkligen underbart. Krispigt och klart och runt 17 grader så här på vintern. De som säger att SF har dåligt väder jämför nog staden med SoCal (southern california, så klart :) och inte med Göteborg. Det finns väldigt mycket att göra och se. Vi har tex börjat gå olika stadsvandringar på helgerna. De är oerhört intressanta och dessutom gratis. Golden gate park, som är större än central park i NY, kan jag inte nog lovprisa. Där ligger botaniska trädgården, tennisbanor och flera andra sportanläggningar, två museum, flera sjöar och massor av trevliga promenadstigar. Staden är också full av bra restauranger och vi har fullt sjå att testa så många som möjligt av dem utan att gå upp i vikt. En balansgång! 

Att jag dessutom började som volontär i botaniska trädgården får nog räknas till ett av de bättre besluten jag har tagit i livet. Två förmiddagar i veckan tillbringar jag med en grupp trevliga människor och jag lär mig dessutom massor.

Mina mellanlandningar i Denver och samt Salt Lake city har också fått mig att inse att det finns ett HELT annorlunda USA som kanske inte är lika liberalt och välkomnande som SF. 

Jag kan ha fel naturligtvis, min "analys" grundar sig på några timmars uttråkad observation från en gate :)

Och nästa vecka kommer S. på besök. Vi ska åka highway one till Santa Barbara och Los Angeles. Enligt prognos är det ca 27 grader i LA just nu. Jag hoppas att det håller i sig.

Just det ja, jag har övergivit träningskläderna. Numer bär jag antingen jeans (!!!) som jag köpte för botaniska trädgården eller allt som oftast en hängselklänning i jeanstyg som jag köpte för 150 kr i Mexiko. Vem är jag?

Inga kommentarer: