torsdag, januari 22, 2015

Bagage

Jag har flugit en hel del inrikes i USA den sista tiden och jag är förvånad över att de aldrig väger bagaget här. Aldrig. Inte ens handbagage. Det står heller ingenstans något om maxvikt utan istället maxmått. Deras maxstorlek för handbagage är dessutom mycket generöst. 

Det är dock extremt viktigt att man inte tar med sig fler än två väskor ombord - oavsett storlek (och vikt). Detta fick jag erfara då jag ville flyga med en Smålandsväska, en större handväska samt en liten "pocket sized" handväska. Efter att jag lagt ner den lila väskan i den stora gick det dock bra.

Detta gör att jag har börjat fundera över maxvikten på europeiska flygbolag. Varför finns det en gräns om det sedan är ok att betala för övervikt? Jag har alltid trott att det har med säkerhet att göra. Men egentligen, vari ligger säkerhetsaspekten om den går att bytas mot pengar och varför gäller inte detta i USA? 

Inga kommentarer: