fredag, augusti 10, 2012

På drift

I onsdags såg jag filmatiseringen av Jack Kerouacs On the road. Jag hade inte höga förväntningar men var inte heller rädd för att bli besviken eftersom jag inte har läst boken. Filmen har fått ganska dålig kritik men jag tyckte att den var bra. Den väckte känslor, kändes realistisk och skådespelarna var bra (Garett Hedlund  har en fantastisk röst).

Något som förvånade mig när jag efteråt började läsa på lite om författaren och hans böcker var att han var katolik och att detta tydligen genomsyrade hans verk. Det såg jag inte något av i filmen.

Enligt Kerouac:

"On the Road was really a story about two Catholic buddies roaming the country in search of God. And we found him. I found him in the sky, in Market Street San Francisco (those 2 visions), and Dean (Neal) had God sweating out of his forehead all the way. THERE IS NO OTHER WAY OUT FOR THE HOLY MAN: HE MUST SWEAT FOR GOD. And once he has found Him, the Godhood of God is forever Established and really must not be spoken about."

Inga kommentarer: