tisdag, april 18, 2006

Semana Santa

Traditionellt klädda Nazarenos som beledsagar processionerna.

Jag tillbringade påsken i Sevilla med min amor och släktingar till honom. Det var mycket intressant och trevligt.

Gatorna var fyllda av de typiska påskprocessionerna med nazarenos och enorma Maria - och Jesusfigurer som bärs runt under flera timmar. På nätterna använder de facklor och ljus och de trånga gränderna genljuder av den typiska musiken och de taktfasta trummorna.

Vi besökte olika barer under hela natten och åt tapas med calamares, tortilla och ost.

Några glas tinto fick vi också i oss.

1 kommentar:

Nonkomform sa...

När jag var i Málaga under Allahelgonahelgen såg jag en procession som liknade den du beskriver här. Är det så att de har samma tradition två gånger om året? Jag blev nämligen helt tagen av stämningen och har velat veta mer om fenomenet ända sen dess.