fredag, december 03, 2010

Liebre

Ikväll ska vi ha julmiddag med jobbet. Några kollegor kommer hem till mig innan för att knäcka ett par flaskor cava. En kompis frågade om jag skulle agera "sprithare", då jag inte var bekant med uttrycket var jag tvungen att googla:

"I överförd bemärkelse finns spritharen, en person som gärna hetsar folk att dricka mycket på fester. Kan också tolkas som en person som agerar draghjälp åt andra på festen, utan att nödvändigtvis hetsa. I syfte att höja feststämningen offrar sig nämnda sprithare genom att ta täten vad gäller dryckjomet. Spritharen kan liknas vid en katalysator med den skillnaden att spritharen själv i de flesta fall förbränns. Till skillnad från ovan nämnda hare i sportsammanhang agerar spritharen vanligtvis helt ideellt. "

Nä, någon sprithare kommer jag inte att vara. Inte med kollegor.

Inga kommentarer: