torsdag, augusti 21, 2008

Art Vanderlay

Jag tycker att det är intressant vilka personnamn författare väljer i sina romaner. Det måste ju vara något som de funderar ganska mycket på. Det skall stämma (eller bryta av) och kännas trovärdigt.

Jag menar, Annika Bengtzon! Jag är ingen större beundrarinna av Lisa Marklund men namnet är klockrent! Det säger det ju så mycket mer om karaktären och dess bakgrund än Annika Bengtsson skulle göra. Eller Carl Hamilton? Inte lika subtilt men ändock väl valt.

Ett misstag jag tycker att många gör är att de använder sig av genomgående ganska ovanliga namn. Det är inte realistiskt, det finns trots allt en massa Anna Eriksson, Peter Gustafsson och Camilla Lundgren i Sverige.

En roman jag läser nu är intressant eftersom namnet Anna har använts på inte mindre än tre (perifera) karaktärer i romanen. Ett ovanligt och realistiskt grepp och inte alls så störande som man kan tro.

Inga kommentarer: