lördag, juni 06, 2015

God bless America

Under en middag nyligen började några amerikaner i sällskapet diskutera sin etniska bakgrund. Det var väldigt intressant då de verkligen kommer från hela världen. 

En var 50% grek, 25%tjeck och 25% finsk, en annan var 50% lett och 50% grek, en tredje var 50% kuban och 50% mexikan och en fjärde var 50% irländare och 50% italienare. Men alla var amerikaner.

En av dem påpekade att i Europa är det så mycket lättare att identifiera sig med ett land eftersom väldigt många delar ett språk och en ganska homogen kultur. I USA däremot är det svårt att känna en kulturell identitet eftersom många i befolkningen har så skild bakgrund.

Det förvånade mig lite då jag alltid har föreställt mig Amerikaner som väldigt nationalistiska. Men efter en snabb googling insåg jag att de kanske istället är patriotiska. 

"Nationalism means to give more importance by unity by way of a cultural background, including language and heritage. Patriotism pertains to the love for a nation, with more emphasis on values and beliefs."

Jag inser att min kunskap i ämnet är obetydlig men jag tyckte att det var väldigt intressant.

Inga kommentarer: