onsdag, juni 18, 2014

Where it all began...

1994 reser två 20-åriga tjejer till Málaga på Costa del Sol för att läsa spanska och ha kul under en termin. Det blev början till en livslång kärlekshistoria och obsesión med Spanien och allt spanskt. I Pedregalejo i östra Málaga bodde vi second line beach i ett litet vitrappat fiskarhus med mosaik och järnsmide. Vi studerade (ja, faktiskt), gick ut varje fredag och lördag, flörtade med spanjorer på stranden, åt gazpacho, boquerones och paella och insöp Andalusien.

1997 och 1999 åkte jag tillbaka igen för ytterligare studier och sommarjobb.

 
2002 flyttade jag permanent till Málaga och bosatte mig i La Malagueta vid stranden i centrum. Jag tog lite tennislektioner, blev medlem i Svensk-spanska handelskammaren och försökte etablera mig i Spanien.


Kärleken förde mig till Mallorca och Porto Cristo 2003. Jag upptäckte Pan amb oli och tortilla de patatas, Jag saknade dock Andalusien varje dag.


Efter ett kort tag flyttade vi till Porto Colom istället. Jag köpte en cab och arbetade för Sunseeker.


2004 flyttade vi till strandpromenaden i Palma de Malllorca och jag började sakteligen att tycka bättre om ön. En kär vän flyttade ner och tillsammans fick vi agenturen för några svenska produkter som vi sålde till butiker.


2005 hade kärleken tagit slut och jag fick äntligen möjlighet att flytta tillbaka till mitt älskade Costa del Sol och Marbella. En intensiv period av fester, nya vänner, kyrkobesök, tjurfäktningar och spansk matlagning tog vid. Här stannade jag till början av 2008 och jag har saknat det varenda dag sedan dess.


Inga kommentarer: